VERKOPEN
Tijdens deze training gaan wij dieper in op de manier van verkoop. Want ja, jij bent hét aanspreekpunt van onze gasten en dus is het belangrijk om te weten welke invloed jij precies hebt.
SUGGESTIEVE VERKOOP
‘To Suggest’ betekent; iemand een voorstel doen of iemand iets influisteren. ‘Suggestive Selling’ is dan ook een manier van verkopen waarbij je de gast attendeert op bepaalde producten en hen helpt een
keuze te maken of te adviseren bij het maken van een keuze. Het is absoluut geen agressieve of opdringerige verkoopmethode. Vergelijk het liever met een feestje thuis, waar jij als goede gastheer of -vrouw je gasten vertelt wat voor lekkere drankjes en hapjes je voor hen in huis hebt gehaald.
Onze medewerkers nemen niet alleen bestellingen op maar verkopen onze producten. Welke en hoeveel producten je verkoopt hangt samen met jouw verkooptechniek; als jij deze theorie op de juiste wijze weet toe te passen zal het gemiddelde bestedingspatroon van de gast en de uiteindelijke omzet stijgen. Bovendien zal je ervaren, dat gasten een goede uitleg en suggestie enorm waarderen!
Het is noodzakelijk dat je over een uitgebreide menu- en drankenkennis beschikt; je kunt niets verkopen als je zelf niet weet wat je verkoopt! We raden je daarom aan de theorie over drank en wijn goed te bestuderen, aanwezig te zijn bij trainingen (waar ook geproefd wordt) en ontzettend veel vragen te stellen aan je collega’s in de bar (dranken) en in de keuken (gerechten en ingrediënten).
VOORVERKOOP
Vóórdat de gast een drankje besteld start je met verkopen. ‘We hebben vandaag op de kaart/ buiten de kaart om...'
Bestelt de gast 'een witte droge wijn'? Wijs dan op onze wijnkaart en vertel welke wijnen we per glas aanbieden. Vertel ook wat je weet over de druivensoorten of over onze eigen LEX wijnen; ‘De huiswijn is een Sauvignon Blanc met Verdeggio maar we hebben ook een heerlijke 100% Sauvignon Blanc!’
Let op! Kijkt de gast richting de speciale bieren of toch richting onze cocktails & mixers? Vertel wat we aanbieden (klassieke cocktails, mixdrankjes gemixt met verschillende smaken Fever-Tree, maar ook alcoholvrije mocktails etc).
Liever een alcoholvrij drankje? Verwijs naar onze natuurlijke limonades van Agroposta, homemade iced tea's of mocktails.
Wat heb je (tijdens trainingen) zelf al geproefd? Dat mag je de gast zeker aanbevelen. Vertel wat en waarom; ‘Onze Gin Tonic is geweldig! Die kan ik u van harte aanbevelen!’
NIEUW & ACTIE
Attendeer gasten altijd op de nieuwste items van het menu (vooral vaste gasten zullen dit erg op prijs stellen) en op eventuele acties of gerechten en drankjes buiten de kaart om.
Zorg er dus voor dat je zelf op de hoogte bent!
BOEIEND!?
Gasten zijn vaak gevoelig voor merknamen en andere positieve kenmerken. Je kunt een product ‘aantrekkelijker’ maken door de merknaam of kenmerken te benoemen;
Steenbrugge i.p.v. witbier
Jack Daniels i.p.v. bourbon
Champagne i.p.v. bubbels
Bitterballen van Patisserie Holtkamp i.p.v. bitterballen
Tanqueray gin en Fever-Tree tonic i.p.v. gin & tonic
Radler i.p.v. alcoholvrij bier
Natuurlijke limonade siropen van Agroposta i.p.v. limonade
Homemade iced-tea i.p.v. ice-tea
Verse muntthee i.p.v.muntthee
Panna Cotta van Julius (Wie is die man? Vertel!)
Vegan cheeseburger (ja ook de kaas is vegan, toch?)
UP- & CROSS-SELLING
Upselling in de horeca wil zeggen dat wanneer de gast iets bestelt, dat jij het initiatief neemt om méér van hetzelfde aan te bieden óf een duurder alternatief voor te stellen.
Voorbeeld: een speciaalbiertje in plaats van een gewoon biertje, een duurdere wijn in plaats van de huiswijn of een hele fles wijn in plaats van twee glaasjes.
Cross selling wil zeggen dat jij iets aanbiedt wat de bestelling van de gast aan kan vullen, bijvoorbeeld een portie bitterballen bij de borrel of een taartje bij de koffie.
Dit zorgt niet alleen tot meer omzet, maar ook een betere ervaring voor de gast. Top!
WAT WE VAN JOU VERWACHTEN
Hulp bieden
Bied hulp aan een ander. Je kunt dat o.a. doen door tafels schoon te maken, drankjes of gerechten (helpen) maken of serveren, glazen spoelen achter de bar etc. Verlies echter nooit de gast en je eigen positie/verantwoordelijkheden uit het oog.
Hulp vragen
Je bent geen goede medewerker als je alle gasten te snel en gehaast alleen hebt kunnen bedienen. Je bent wel een goede medewerker als je op tijd ziet aankomen dat het (te) druk wordt en hulp vraagt, zodat de gast goede service en veel aandacht krijgt. Een goede medewerker heeft het dus nooit té druk!
TIPS!
- Zeg niet dat iets lekker, goed of mooi is; dat beslist de gast namelijk graag zelf. Je kunt uiteraard wel je mening geven.
- Ga geen ‘verkoop-zinnetjes’ uit je hoofd leren. Suggestief verkopen doe je op een natuurlijke, spontane manier.
- Wees niet opdringerig; geef de gast niet de indruk dat hij/zij iets moet bestellen. Dat is lomp, onbeschoft en heeft niets met service te maken.
- Weet exact wat je verkoopt. Je uitleg/ omschrijving moet juist zijn.
- Eet en drink zelf regelmatig iets van de menukaart. Als je zelf iets lekker vindt, kun je het gemakkelijk op een spontane manier en met overtuiging aan de gast kunnen aanraden.
- Gebruik woorden die een gerecht aantrekkelijk maken zoals sappig, mals, verfrissend, lekker, kruidig, pittig etc. Vermijd woorden als vet (= sappig), heet (= pittig), dik (= romig) of dun (= vloeibaar).
- Verkoop gerechten op een geschikt tijdstip. Geen glas wijn om 7:00
- Zorg ervoor dat de gast diverse keuzes heeft; attendeer de gast op de opties.